26.3.2012

Kuka minä olen? Mistä minä tulen? Minne olen menossa?

SIEPATTU (ABDUCTION) * * ½

2011 (USA)

Ohjaus: John Singleton

Opiskelijapoika Nathan (Taylor Lautner) saa selville internetistä, ettei hänen vanhempansa olekaan oikeasti hänen biologiset vanhempansa vaan hänet on siepattu lapsena. Naapurin tyttö Karenin (muusikko Phil Collinsin tytär Lily Collins) kanssa alkaa kiihkeä ajojahti, jossa ei voi luottaa oikeastaan kehenkään.

Siepatussa pääsee Twilight ihmissusi Taylor Lautner ensimmäistä kertaa näyttämään kyntensä pääroolissa. Minua helpottaa suuresti, etten ole kyseistä saagaa nähnyt, joten tähän elokuvaan ei kytkeydy minkäänlaisia mielleyhtymiä tuosta elokuvasarjasta. Mielestäni Lautner tekee ihan mukiinmenevän roolisuorituksen tulevan polven toimintasankarina.

Siepattu pitää sisällään trillerinomaista toimintaa teiniromantiikalla höystettynä. Mitään kovin syväluotaavaa siinä ei kuitenkaan ole, enkä tiedä onko se tarpeellistakaan. Hahmojen kerronnassa ei myöskään uloteta pintaa syvemmälle eikä inhimillisille tunteillekaan jää paljon sijaa, ottaen kuitenkin huomioon elokuvan alkuasetelman.

Mukavaa tässä elokuvassa on nähdä suuria tähtiä pienissä rooleissa kuten: Sigourney Weaver sekä Alfred Molina. Loppukohtauksesta voisi myös päätellä, että elokuva saisi myöhemmin jatko-osia tarinalleen. 

Siepattu ei ole tarinana kovin uskottava, mutta se on ihan viihdyttävä, jännä ja jollain lailla tuore actionpätkä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti